12 błędów podczas tworzenia tekstów na strony internetowe

Pisanie skutecznych tekstów na strony internetowe wymaga nie tylko kreatywności, ale także wiedzy i dbałości o detale. Oto najczęstsze błędy, które mogą obniżyć jakość treści, oraz wskazówki, jak ich unikać.

1. Brak jasno określonego celu tekstu

  • Błąd: Tekst na Twojej stronie internetowej nie ma sprecyzowanego celu. Nie wiadomo, czy ma informować, edukować, zachęcać do zakupu czy budować markę firmy.
  • Jak uniknąć błędu? Zdefiniuj cel tekstu przed rozpoczęciem pisania. Czy ma edukować, sprzedawać, czy budować zaangażowanie? Każde zdanie powinno przybliżać Cię do tego celu.

2. Brak sprecyzowania grupy docelowej

  • Błąd: Tekst skierowany jest do wszystkich, a zatem do nikogo.
  • Jak uniknąć błędu? Zdefiniuj swoją grupę docelową i pisz z myślą o niej. Używaj języka, który do nich przemawia oraz podkreślaj korzyści, które są dla nich ważne. Informuj, zaskakuj, zaciekawiaj.

3. Niedostosowanie języka do grupy docelowej

  • Błąd: Tekst nie trafia w potrzeby, problemy czy emocje odbiorców.
  • Jak uniknąć błędu? Zdefiniuj swoją grupę docelową i pisz z myślą o niej. Używaj języka, który jest stosowany przez grupę docelową.

4. Tekst skopiowany z Internetu lub sztucznej inteligencji (AI)

  • Błąd: Powielanie treści z innych stron lub tworzenie tekstów mało oryginalnych nie służy pozycjonowaniu strony i wizerunkowi firmy.
  • Jak uniknąć błędu? Twój tekst niech Cię wyróżnia na tle konkurencji. Możesz korzystać z inspiracji, którą dają Ci inne teksty w Internecie lub sztuczna inteligencja (AI), ale dodaj własną intelektualną wartość.

5. Niezrozumiały, zawiły język

  • Błąd: Zdania zawierające tak zwane trudne słowa, które nie są dla wszystkich zrozumiałe. Branżowy żargon. Zbyt formalny języka.
  • Jak unikać: Niechaj twój tekst w Internecie będzie prosty i zrozumiały. Treść powinna być łatwa do przyswojenia nawet dla ludzi, którzy są nieobeznani z tematem. Szukaj słów alternatywnych zrozumiałych dla przeciętnego człowieka.

6. Monotonna i długa treść

  • Błąd: Zbyt długa treść często bez wartości poznawczych. Tekst zlewający się na ekranie pozbawiony podziałów na wyraźnie zaznaczone akapity.
  • Jak uniknąć błędu? Dziel tekst na krótkie akapity, używaj nagłówków, wypunktowań i pogrubień. Pamiętaj, że użytkownicy „ślizgają” się oczyma treści szukając tylko tego. Co może ich zainteresować.

7. Nieprawdziwe, niesprawdzone, nierzetelne informacje

  • Błąd: Zmyślone, niezweryfikowane, nieprawdziwe informacje podkopują zaufanie do marki oraz do firmy jako takiej.
  • Jak uniknąć błędu? Zawsze sprawdzaj źródła i weryfikuj informacje. Jeśli podajesz statystyki lub dane, upewnij się, że są aktualne i wiarygodne. Podaj źródło.

8. Brak wezwania do działania

  • Błąd: Tekst na stronie internetowej pozbawiony jest zachęty do działania.
  • Jak uniknąć błędu? Zawsze dodaj zachętę do działania. Na przykład: „Zamów teraz”, „Skontaktuj się z nami” lub „Zapisz się do newslettera”.

9. Błędy stylistyczne, językowe, ortograficzne

  • Błąd: Literówki, błędy gramatyczne czy niepoprawne sformułowania ukazują, że firmie brakuje potencjalnego podejścia.
  • Jak uniknąć błędu? Zawsze sprawdzaj tekst pod kątem błędów. Korzystaj z darmowych narzędzi do korekty na przykład https://languagetool.org/ https://www.grammarly.com/ lub zleć korektę profesjonaliście.

10. Brak korzyści dla klienta

  • Błąd: Opisujesz produkt lub usługę, ale nie wskazujesz, jakie korzyści przynosi użytkownikowi.
  • Jak uniknąć błędu? Wyobraź sobie jaką korzyść uzyska klient dzięki Twojej usłudze i wyraźnie to wyartykułuj.

11. Tekst napisany dla samego siebie, a nie dla klienta

  • Błąd: Tekst skupia się na firmie, a nie na potrzebach klienta.
  • Jak uniknąć błędu? Zamiast pisać „jesteśmy najlepsi w swojej branży” napisz „pomagamy zwiększyć sprzedaż”.

12. Przeładowanie słowami kluczowymi

  • Błąd: Zbyt duża liczba słów i fraz, które Twoim zdaniem są najważniejsze.
  • Jak uniknąć błędu? Google wykrywa nienaturalne powtarzanie fraz. Dlatego stosuj jest w sposób naturalny stosując synonimy i słowa zbliżone znaczeniowo.

Podsumowanie, czyli po co napisałem ten tekst?

  • Dlaczego trafiłeś na moją stronę? Jeżeli przeczytałeś ten tekst, to widocznie potrzebujesz informacji jak należy pisać teksty na strony internetowe, czyli trafiłem w Twoje potrzeby, a więc osiągnąłem cel nr 1.
  • Kim jesteś? Jesteś osobą, która chce stworzyć tekst na swoją stronę w Internecie lub osobą, która chce rozpocząć działalność w tej dziedzinie.
  • Jeżeli jesteś osobą która samodzielnie próbuje napisać tekst na stronę, to mam 50% szans, że zlecisz tę robotę właśnie mnie, bo wiem jak to dobrze zrobić, a więc cel nr 2.
  • Jeżeli chciałbyś rozpocząć działalność polegającą na pisaniu tekstów i właśnie to czytasz, to algorytmy wyszukiwarek uznają, że ten tekst jest wartościowy, a w efekcie wyżej pozycjonują mój serwis, a więc osiągnąłem cel nr 3.

Napisz do nas lub zadzwoń, a wspólnie stworzymy teksty, które przyniosą Ci wymierne korzyści!

Odpowiednio napisane teksty na stronie internetowej, to inwestycja, która się zwraca.
Postaw na profesjonalizm i zobacz, jak zmienia się Twoja strona internetowa!
Nie trać czasu na samodzielne pisanie treści, które mogą nie uwzględniać oczekiwanych efektów.
Postaw na dostęp i skuteczność! Skontaktuj się z nami i zadbaj o profesjonalne teksty na swoją stronę już dziś.

Jeśli nie masz czasu lub nie wiesz jak napisać tekst na swoją stronę w Internecie, to napisz lub zadzwoń. Pomożemy. E-mail: gluza@gluza.pl, tel. 795 276 692